تا زمان ابلاغ اساسـنامه هـا و دسـتورالعمل های مصوب توسط وزیر جهاد کشاورزی، ساختار فعلی نظام صنفی کشاورزی و اساسنامه و دستورالعملهای موجود لازم اجرا می باشد.
    پروانه فعالیت نظام صنفی كشاورزی، پرسش ها و پاسخ ها

با توجه به سوال های متعدد مطرح شده كاربران و كاركنان نظام های صنفی در این پایگاه اطلاع رسانی پیرامون موضوع پروانه فعالیت نظام صنفی كشاورزی بر آن شدیم تا مجموعه ای از این سوال ها در طی چند ماه گذشته را به همراه پاسخ های دریافت شده از سوی كارشناسان دفتر امور تشكل های كشاورزی ارائه كنیم. احتمالا بخشی از سوال هایی كه برای پرسش در ذهن داشته اید و دارید در میان متن ذیل قابل دسترسی و پاسخ است و در عین حال آماده دریافت سایر سوال ها بویژه در این خصوص و همچنین سایر موضوع های مرتبط با نظام صنفی كشاورزی جهت پاسخدهی هستیم.   

 دو پروانه جداگانه

سوال: شخصی دو پروانه جداگانه دارد. به فواصل یک ماه برای تمدیدش باید هزینه تمدید را چطور بریزد جدا جدا یا باهم لطفا دقیق بگویید. صنف ما هزینه تمدیدش سالی 30 هزار تومان برای هر فرد صنفی هست.

پاسخ: چون پروانه ها در یك تاریخ صادر نشده اند لذا باید برای تمدید هر پروانه جداگانه اقدام نمود، ولی با تعامل و همكاری نظام صنفی شهرستان می توان از مراجعه متعدد به بانك و نظام صنفی خودداری كرد.

مدارک تمدید پروانه ها

سوال: مدارک برای تمدید پروانه ها چیست؟

پاسخ: - ارائه و تطبیق اصل مدارك ارائه شده در زمان صدور پروانه فعالیت و انطباق آن با درخواست تمدید

- بازدید نماینده نظام صنفی از واحد صنفی و تایید حدود و ثغور و فعال بودن واحد صنفی

- واریز هزینه تمدید به حساب نظام صنفی و ارائه رسید بانكی

پروانه فعالیت یك بهره بردار كه زمینش را فروخته است

سوال: اگر یکی از بهره برداران زمینش را در یك شهرستان بفروشد و برود در یك شهرستان یا استان دیگر فعالیت کشاورزی داشته باشد تکلیف پروانه نظام صنفی اش چه میشود؟ تمدیدش چطور میشود؟

پاسخ: پروانه فعالیت باطل می شود و شخص و فرد صنفی جدید(خریدار زمین) باید پروانه فعالیت جدید دریافت نماید.

پروانه جدید

سوال: وقتی کسی پروانه اش را 5 سال تمدید کرد بعدش باید پروانه جدید برایش چاپ بشود؟

پاسخ: بله. باید بعد از 5 سال پروانه جدید صادر گردد.

 

صدور پروانه با شماره جدید؟

سوال: مگر کسی که شناسنامه یا کارت ملی را گم کند در صورت درخواست المثنی شماره شناسنامه یا کد ملی را تغییر می دهند یا با همان شماره شناسنامه و کد ملی قبلی صادر می کنند که ما نیز بخواهیم پروانه با شماره جدید برایشان صادر کنیم.

پاسخ: در پاسخ كامنت های قبلی هم آمد كه پروانه جدید با "شماره جدید" صادر می گردد. این به معنی آن است كه اطلاعات پایه ای فرد و شغلش طبعا ثابت می ماند مثل آن چیزی كه در صدور شناسنامه المثنی جاری است كه تنها شماره سریال عوض می شود (یا تغییر شماره كارت بانكی در صدور مجدد كارت جدید) و حالا اینجا شماره جدید پروانه و در نتیجه به مشخصات فرد هیچ تغییر و خللی وارد نمی آید.

فردی که پروانه فعالیت خود را گم کرده است

سوال: فردی که پروانه خود را گم کرده ودرخواست جدید نمود وتعهد محضری داد آیا پروانه جدید با همان شماره قبلی باشد یا جدید باشد؟

پاسخ: پروانه جدید با "شماره جدید" صادر می گردد.

آیا باید پروانه جدید صادر گردد؟

سوال: می خواستم سوال کنم در پروانه های فعالیت که جای تمدید آنها تکمیل شده یعنی پنج سال از تاریخ صدور میگذرد و دیگر جای تمدید در پشت پروانه وجود ندارد چه باید کرد؟آیا باید پروانه جدید صادر گردد اگر پروانه جدید صادر گرددبا شماره پروانه و تاریخ صدور جدید صادر گردد یا با همان شماره قبلی؟

پاسخ: لازم به توضیح است كه بعد از طی 5 سال باید پروانه جدید با تاریخ صدور جدید و شماره پروانه جدید با بررسی های لازم طبق همان دستورالعمل قبلی نحوه درج شماره پروانه صادر گردد.

کارت پایان خدمت و پروانه فعالیت نظام صنفی

سوال: برای گرفتن پروانه فعالیت نظام صنفی باید کارت پایان خدمت و یا گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشیم؟الزامی است ؟

پاسخ: داشتن كارت پایان خدمت و یا كارت معافیت الزامی است. مگر آنكه سن شما خارج از حدود مشمولیت باشد.در همه اصناف نیز چنین است كه یكی از شروط صدور پروانه صنفی دارا بودن كارت پایان می باشد.

بر چه استنادی باید دبیر اجرایی پروانه نظام صنفی را امضا بزند؟

سوال: لطفا بفرمائید بر چه استنادی باید دبیر اجرایی پروانه نظام صنفی را امضا بزند. لطفا مواد قانونی اش را به تصویر بکشید.در اجرای ماده 30 اساسنامه وظایف هیئت مدیره در بند یک صدور مجوز را برعهده هیئت مدیره می باشد اما قانون گذار نام دبیر را نیاورده حتی رییس را ای کاش معین میکردند وابهامات نبوده.متشکرم از دلایل قانونی که قرار است اعلام نمایید.

پاسخ: بر اساس تبصره 27 اساسنامه نظام شهرستان، كلیه مكاتبات اداری و اوراق عادی نظام صنفی كه پروانه فعالیت جزء آنها محسوب می شود با امضای رئیس هیات مدیره یا دبیر اجرایی می باشد. پروانه فعالیت با امضای رئیس هیات مدیره است، مگر آنكه هیات مدیره تصویب نماید كه با امضای دبیر اجرایی باشد.

 پروانه های سلیقه ای!

 سوال: تقاضا دارم در صورت امکان شرایط و مقررات شفاف و جامعی در رابطه با صدور پروانه ها تدوین و ابلاغ فرمائید چون متاسفانه در حال حاضر در شهرستانهای هر استان برای صدور پروانه یک نوع مدارک مطالبه مینمایند و شرایط و مدارک واحدی را درخواست نمی نمایند و این رویه برای نظام صنفی مناسب نیست و اهمیت و ارزش پروانه ها را نیز کم میکند لذا امیدواریم این موضوع در شورای مرکزی مورد برسی و پیگیری جدی قرار گیرد.

پاسخ: بر اساس اعلام دفتر امور تشكل های كشاورزی، این دفتر دستورالعملی تحت عنوان دستورالعمل صدور و تمدید پروانه را در دست تهیه دارد كه بعد از تصویب در مراجع ذیربط، ابلاغ خواهد شد. در عین حال نظر شما به این دفتر منتقل می شود. پاسخ، ارجاع به دستورالمعل ثبت نام و عضویت در نظام صنفی كارهای كشاورزی در : اساسنامه نظام صنفی بخش شهرستان + ماده 7 و تبصره ذیل آن در : دستورالعمل اجرایی ماده 3 فصل دوم آیین نامه اجرایی نظام صنفی كارهای كشاورزی.

 

دستوالعمل جدید حق عضویت و یك سوال

سوال: اگر قرارباشد طبق دستوالعمل جدید حق عضویت تنها برای یک نوبت دریافت شود ادامه فعالیت نظام با مشکل مواجه خواهد گردید زیرا برای تامین هزینه دفتر و حتی یک نیرو هم اكنون برخی از شهرستانها درآمد لازم را ندارند چون صدور پروانه ها و هزینه تمدید کم است و از طرفی هنوز پروانه هاکارایی لازم را برای کشاورزان عزیز ندارد صدور پروانه و تمدید آن آنقدر نیست که بتوان با دریافتی های از این محل حقوق و بیمه یک نفر را پرداخت کرد از طرفی در سایر صنوف حق عضویت بصورت سالیانه دریافت میشود و اگر عضوی حتی چند سال آین مبلغ را پرداخت نکند در زمان مراجعه برای تمدید پروانه بصورت یکجا از وی اخذ میگردد علیهذا خواهشمندیم به این موضوع توجه نمائید تا ادامه فعالیت در نظامهای صنفی و خصوصا در شهرستا ادامه یابد.

پاسخ: با توجه به اصلاحیه دستورالعمل جدید، مقرر گردید حق عضویت به صورت سالانه پرداخت شود.

 

لینك صفحه پرسش و پاسخ پایگاه اطلاع رسانی نظام صنفی كشاورزی