(نظام صنفی،خبرگان کشاورزی، هماهنگی و حمایتی، انجمنها و فدراسیونهای تخصصی بخش کشاورزی)

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

اسلاید شو

وضعیت آب و هوا

هدایت به بالای صفحه

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جست و جوی گوگل   گوگل کد سرچ

صفحات جانبی

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:چهارشنبه 30 مرداد 1398-11:53 ق.ظ

نظام صنفی کشاورزی باید در رخدادهای بخش کشاورزی موضع گیری و نقش آفرینی داشته باشد



بیست و ششمین جلسه شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی با حضور رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور، معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری و نماینده وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل و معاونین دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد، نماینده سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور، روسا و نمایندگان هیات مدیره نظام های صنفی کشاورزی سراسر کشور روز دوشنبه 28مرداد ماه 1398 در محل سالن جلسات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تشکل ها و صنوف کشاورزی، دکتر حسین شیرزاد در این نشست گفت : انتظار این است که در ماه های آینده، نظام صنفی کشاورزی بتواند مشارکت و نقش آفرینی بیشتری در اصلاح آیین نامه ، تدوین اساسنامه ها و تشکیل کارگروه ها داشته باشد .

وی اظهار داشت: اساسنامه ها باید آینده ساز و  بارقه ای از آینده نگری درآن وجود داشته باشد، نظام صنفی باید به سمت توجیه و تبیین ضرورت های ایجابی خود حرکت کند. هنوز ضرورت وجوبی این نهاد مردمی بخش کشاورزی نزد بسیاری ناشناخته است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: نظام صنفی کشاورزی باید در رخدادهای بخش کشاورزی موضع گیری و نقش آفرینی داشته و همچنین با رسانه های جمعی تعامل سازنده و تولیدگفتاری و محتوایی برقرار کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: انتظار این است که نظام های صنفی کشاورزی، موضع گیری خود را بویژه در سطح استان ها در زمینه خرید توافقی اعلام کند، اگر نظام صنفی کشاورزی مستحکمی نداشته باشیم این حرکت پا نمی گیرد. بنابراین خرید های توافقی وابسته به نظام صنفی قوی و مستحکم است هم اکنون خرید توافقی محصول گوجه فرنگی بدون حضورنمایندگان نظام صنفی انجام نمی شود.

دبیر هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران گفت : برای اولین بار یک فرصت تاریخی برای جامعه کشاورزی به واسطه حضور نظام صنفی بوجود آمده باید دقت کنیم هنوز در دوران تکاملی هستیم.

دکتر شیرزاد با تاکید بر اینکه  هیچ نهادی اصیل تر از نظام صنفی کشاورزی در بخش کشاورزی وجود ندارد گفت :  در شرایط حاضر درک این نکته حائز اهمیت است که حرکت های صنفی مان را به نوعی سامان دهیم که بارقه ها و شائبه های حرکات سیاسی در آن راه نداشته باشد تا دچار انحراف از مسیر اصلی نگردیم.

رئیس هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به افزایش ریسک های بخش کشاورزی در شرایط کنونی گفت:  نظام صنفی کشاورزی در مساله کاهش ریسک و مخاطرات بخش کشاورزی جا پای محکمی ندارد  و این نهاد در رخدادهای بخش کشاورزی خصوصا زنجیره تولید ،بیمه کشاورزی و غیره نباید بی تفاوت بوده و حتما موضع گیری و تحلیل دقیق داشته باشد.

وی تاکید کرد: یکی از مسائل مهمی که نگران کننده است رکود راهبردی است، منظوراین است  که مسائل و موضوعات جاری و روزمره نظام صنفی کشاورزی را نباید آن اندازه درگیر سازد که نتواند چشم انداز و سپهر روشن آتی خود را ترسیم نماید.

دکتر شیرزاد در پایان با اشاره به به لزوم فعال شدن و حضور نظام صنفی کشاورزی در موضوعات مرتبط با بورس محصولات کشاورزی گفت: بازار در حال مدرن شدن است، نظام صنفی به عنوان وجدان بیدار جامعه باید مدرن و در پدید های بخش کشاورزی مثل : سلامت ، بازار و بیمه فعال و نقش آفرین باشد.






عکس: شاهین خلج




نظرات() 

تاریخ:چهارشنبه 23 مرداد 1398-09:56 ق.ظ

انجمن های صنفی تخصصی بخش کشاورزی برای راه اندازی استارتاپ ها پیشگام شوند


عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: تامین، تولید، توزیع و تجارت( بازار) زنجیره های تامین تا مصرف است و بخش توزیع در حلقه بازار کسب و کار، حلقه اصلی محسوب می شود که سازمان مرکزی تعاون روستایی در جهت ساماندهی این زنجیره در قالب تشکل ها و انجمن های تخصصی برای حمایت، هدایت و نظارت آنها وظیفه مند می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تشکل ها و صنوف کشاورزی، عباس علی آبادی تصریح کرد: ایجاد انجمن های تخصصی بخش کشاورزی شرط لازم کار است، اما شرط کافی آن است که این انجمن ها، با برقراری هماهنگی های مناسب شرایط را برای ساماندهی یک شرکت بازرگانی با مشارکت اعضاء فراهم آورند.

وی، تشکیل انجمن صنفی توزیع کنندگان عمده نهاده های دام، طیور و آبزیان استان تهران را حرکتی مثبت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: توزیع کنندگان نهاده های دامی نقطه عطف در زنجیرة تأمین خوراک دام هستند که باید با رشد و توسعه به بلوغ و جایگاه واقعی خود در نظام توزیع کشور دست یابند و می بایست متولی برندی باشند که ساختار توزیع را مدیریت کند. چرا که تکمیل حلقه های تأمین، تولید و توزیع در هر کسب و کاری رمز موفقیت آن صنعت است و توزیع حلقه اصلی در زنجیره مزرعه تا سفره است و این انجمن باید با حلقه‌های قبلی و بعدی خود مرتبط باشد.بر این اساس انجمن صنفی توزیع کنندگان عمده نهاده های دام، طیور و آبزیان می تواند با راه اندازی استارت آپ ها در نظام توزیع به نوعی برای پایین آوردن هزینه ها یاری رسان باشند.




نظرات() 

تاریخ:یکشنبه 20 مرداد 1398-12:00 ب.ظ

منابع مالی نظام صنفی کشاورزی کدام است؟



بر اساس آنچه در اساسنامه و نظام نامه مالی اداری نظام صنفی آمده است؛ منابع مالی و دریافتی نظام صنفی کشاورزی، عبارت است از وجوهی که از منابع ذیل حاصل می شود:

-   دریافت حق عضویت اعضای نظام.

-   دریافت بهای صدور و تمدید پروانه فعالیت اعضا و صدور هر گونه مجوزهایی که به نظام واگذار می گردد.

-   دریافت وجوه حاصل از درج آگهی و اطلاعیه در نشریات، پایگاههای اطلاع رسانی و سایر منابع اطلاع رسانی نظام.

-   کمک های اعطایی و داوطلبانه اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی

-   دریافت بهای ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، کارشناسی، فروش نشریات، برگزاری هم اندیشی ها و نمایشگاهها و سایر موارد مشابه.

-   ایجاد بانک اطلاعات درآمدهای مترتب از آن.

-   سود ناشی از سپرده گذاری در بانکها و مؤسسات معتبر مالی و اعتباری.

-   سایر منابع درآمدی در چارچوب اساسنامه، آیین نامه و دستورالعملهای مصوب.

چنانچه ملاحظه می شود در این مواد قانونی، اشاره ای به موضوع انجام فعالیتهای اقتصادی و سرمایه گذاری به قصد ایجاد درآمد برای نظام نشده است. با توجه به غیر انتفاعی بودن نظام صنفی، انجام فعالیت هایی همچون خرید و فروش نهاده های کشاورزی از جمله سموم، کود و بذر و یا اجاره ادوات کشاورزی و ... به قصد ایجاد درآمد که جنبه سود آوری و اقتصادی داشته باشد مجاز نیست. بدیهی است وارد شدن نظام های صنفی به این دسته فعالیت ها مشکلاتی را هم از بابت امور مالیاتی و هم دور شدن از وظایف اصلی باعث خواهد شد.

گفتنی است بخشی از نفوذ، مقبولیت و اعتبار نظام صنفی کشاورزی در نهادها، سازمانها و دستگاههای دولتی و غیردولتی به دلیل غیرانتفاعی و غیراقتصادی بودن آن است و حفظ و نگهداشت این موقعیت و شرایط برای نظام صنفی با توجه به وظایف و کارکردهایی که دارد ضروری و مهم می باشد.




نظرات() 

تاریخ:شنبه 19 مرداد 1398-09:53 ق.ظ

وزیر جهاد کشاورزی: نهاده های تولید باید توسط تشکلها و تعاونیهای تولید تامین شود


وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت تامین نهاده های تولید توسط تشکل ها، اتحادیه ها و تعاونی های تولیدکنندگان تاکید کرد.

مهندس محمود حجتی تصریح کرد: نهاده های تولید را باید تشکل ها، اتحادیه ها و تعاونی های تولید کنندگان تامین کنند.

وی با تاکید بر این که لازم است شرکت پشتیبانی امور دام با تمام توان در کنار تشکل ها و بخش خصوصی وارد کننده، نسبت به تامین نهاده اقدام نماید.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام کشور مسئولیت تمامی کالا و ذخائر استراتژیک را بر عهده دارد و در این خصوص باید با توجه به افزایش سهم این شرکت در تامین بیش از پیش کالا، تمهیدات لازم برای حفظ کیفیت و کمیت کالا در انبارها و سردخانه ها اندیشیده شود.


منبع: وزارت جهاد کشاورزی




نظرات() 

تاریخ:چهارشنبه 16 مرداد 1398-09:31 ق.ظ

دومین جلسه نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های عضو هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران برگزار شد


دومین جلسه نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های عضو هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران با حضور معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری، مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد، نمایندگان وزارتخانه های صنعت معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، نیرو، دادگستری، بهداشت، نظام صنفی کشاورزی کشور با دستور جلسه بررسی و تصویب دستورالعمل تشکیلات اداری، مالی و نحوه فعالیت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران در روز 15 مرداد ماه جاری در سالن جلسات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تشکل ها و صنوف کشاورزی، در آغاز مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد به ارائه گزارشی از اقدامات و مصوبات اخیر جلسات کارگروه اصلاحیه آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی در خصوص تهیه پیش نویس اساسنامه اتاق اصناف کشاورزی شهرستان، اساسنامه اتاق اصناف کشاورزی ایران و دستورالعمل صدور پروانه فعالیت(کسب) پرداخت.

مسعود عدل طلب افزود: در نیمه دوم سال جاری به صورت آزمایشی یا پایلوت در اجرایی سازی ساختار اصلاحی نظام صنفی کشاورزی در دو یا سه استان مستعد کشور گام های عملی برای تشکیل کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان بنا بر دستورالعمل مربوطه و مصوبات جلسه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی برداشته خواهد شد. در ساختار اصلاحی آتی نظام صنفی کشاورزی به طور متوسط در هر شهرستان تعداد چهار اتحادیه صنفی تخصصی پیش بینی شده است که بر اساس آن نزدیک به1600 اتحادیه صنفی و 420 اتاق اصناف شهرستان تشکیل می شود.

سپس معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری گفت: هم اکنون با تهیه پیش نویس اساسنامه ها و مجموعه ای از دستورالعمل ها برای تشکیل کمسیون های نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان، ضوابط داخلی اتحادیه ها نظیر نظام نامه های مالی و اداری و شیوه صدور پروانه کسب و سایر موارد مورد نیاز گام های اولیه برای اصلاح ساختار برداشته شده است و روزهای فشرده ای را برای برگزاری و بررسی مفاد این موارد در جلسات برای  نقد و طرح بحث های تخصصی و کارشناسی پیش رو خواهیم داشت.

دکتر عبدالرضا مسلمی افزود: اولین و مهم ترین کاری که در ایجاد یک ساختار، جدای از تدوین متون و شیوه نامه ها و دستورالعمل ها، باید انجام شود آن است که یک ساختار نظارتی به عنوان کمیسیون نظارت شهرستان را هر چه زودتر بتوانیم شکل دهیم و در این زمینه به یک همکاری مستمر از سوی نمایندگان دستگاه ها نیاز داریم که به استان ها و همکارانشان از طریق بالاترین مقام دستگاهی به دستگاه های موازی در استان ها که تا سطح شهرستان ها همکاری های لازم برای تشکیل این کمیسیون ها را به عمل آورند. چرا که این موضوع مهمی است و بخش عمده ای از ماموریت ما در ساختار قبلی و هم اکنون جاری نظام صنفی کشاورزی برای نظارت بر این نظام داشتیم ( نظارت بر مجامع، برگزاری انتخابات) در ساختار جدید همگی بر عهده کمیسیون ها گذاشته شده است. پس این کمیسیون هم به لحاظ زمان تشکیل و هم کیفیت آن  و هم حضور نمایندگان دستگاه ها ازاهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه جلسه نمایندگان دستگاه ها و وزارتخانه ها به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص مباحث کلی اصلاحیه آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی و بویژه موارد مندرج در دستورالعمل تشکیلات اداری، مالی و نحوه فعالیت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران پرداختند و سپس با قرائت بند به بند مفاد و موارد مندرج در این دستورالعمل موضوع دستورجلسه، هر یک از اعضای حاضر، نقد و دیدگاه های خود را ارائه نمودند که درنهایت با تضارب آراء 12 بند از ماده 4و5 دستورالعمل مورد تایید جمع قرار گرفت.

در پایان مقرر گردید که دستورالعمل بر اساس مذاکرات جلسه اصلاح شده و برای ادامه بررسی در جلسه بعد برای اعضا بهمراه دعوتنامه جلسه که در تاریخ 27/5/98 مقرر شد ارسال شود.

گفتنی است نخستین جلسه نمایندگان اعضای هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران همزمان با افتتاحیه دبیرخانه هیات عالی مربوطه در تاریخ دهم تیرماه 1398 با حضور دکتر شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران برگزار شد.


عکس: شاهین خلج




نظرات() 

تاریخ:سه شنبه 15 مرداد 1398-02:10 ب.ظ

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد: سازماندهی ۴ انجمن و ۲ فدراسیون تخصصی و حرفه ای بخش کشاورزی



ساماندهی تشکل‌های صنفی و تخصصی بخش کشاورزی، بنا به سیاست‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص تشکیل نهادهای مدنی و حرفه ای در انطباق با شرح وظایف وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد زمینه های سازماندهی و حمایت از فعالان حوزه کسب و کار کشاورزی با بهره گیری از ظرفیت‌های قانونی و مقررات بالادستی صورت می‌پذیرد.

 دکتر حسین شیرزاد اظهار داشت: با توجه به مبانی حقوقی موجود از قبیل ماده ۳ اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، ماده ۵ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، بند (خ) ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، پیگیری‌ها و اقداماتی از سوی دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد این سازمان، در تعامل با معاونت های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی جهت ایجاد انسجام و همکاریهای مستمر از طریق تشکل‌های مردمی با دفاتر و مجریان طرح‌های استراتژیک وزارت متبوع به انجام رسیده به دنبال تقاضای تشکل‌های بخش خصوصی نسبت به تشکیل و ساماندهی نهادها، انجمن‌های تخصصی و فدراسیونها در دو دسته اقتصادی و صنفی- محصولی با رویکرد بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و تجارت بخش کشاورزی تلاش‌های مؤثری صورت گرفته است که مراحل ساماندهی، صدور مجوز اولیه و ثبت آنها به اتمام رسیده و هم اکنون در شرف ایجاد و آغاز فعالیت چند مورد از نهادهای جدید در بخش کشاورزی نیز قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه ماحصل پیگیری این موضوع و سیاست سازمان مبنی بر نهادسازی در بخش کشاورزی طی سال گذشته تاکنون هماهنگی برای تشکیل و سازماندهی ۴ انجمن شامل؛ "انجمن گلخانه سازان کشور"، "انجمن صنفی توزیع کنندگان عمده نهاده‌های دام، طیور و آبزیان استان تهران"، "انجمن گل رز ایران" و "انجمن گل نرگس ایران" و یک فدراسیون تحت عنوان "فدراسیون بذر کشور" بوده است، خاطر نشان کرد: در خصوص سازماندهی انجمن گلخانه سازان کشور با توجه به برنامه توسعه ۵۸۰۰ هکتاری کشت در فضای کنترل شده گلخانه ای تا پایان سال جاری و لزوم ایجاد تشکل برای صاحبان مشاغل این بخش جهت تحقق اهداف توسعه‌ای با هدایت و حمایت سازمان مرکزی تعاون روستایی و در تعاملات پیوسته با معاونت باغبانی در اردیبهشت ماه سالجاری شاهد برگزاری مجمع عمومی انجمن گلخانه سازان کشور بوده ایم.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در مورد تشکیل انجمن صنفی توزیع کنندگان عمده نهاده های دام، طیور و آبزیان استان تهران گفت: دفتر ساماندهی صنوف تشکل‌های مردم نهاد این سازمان به دنبال درخواست و تقاضای اعضای هیأت مؤسس انجمن صنفی توزیع کنندگان عمده نهادهای دام و طیور و آبزیان با تاکید بر اهمیت وجود حلقه توزیع نهاده ها در زنجیره تولید مواد پروتئینی مانند مرغ، گوشت قرمز، شیر و ماهی، با هماهنگی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و مدیریت تعاون روستایی استان، پس از بررسی ها و کسب موافقت های لازم با تشکیل انجمن صنفی توزیع کنندگان عمده نهاده های دام، طیور و آبزیان استان تهران موافقت نموده و در اواخر خرداد ماه مجمع عمومی مؤسس و انتخابات اعضای هیأت مدیره این انجمن با حضور ۱۰۰ درصدی اعضاء در محل سازمان مرکزی تعاون روستایی برگزار شده است.

این مقام مسئول در ارتباط با ضرورت‌های ایجاد چتر واحد برای تشکل‌ها و شرکت‌های تولیدکننده خوراک دام، طیور و آبزیان در قالب حقوقی یک فدراسیون تصریح کرد: نیاز این شرکت‌ها به شیوه‌های جدید در زمینه جلب مشارکت برای تأمین مالی و لزوم حمایت همه جانبه از ساختار ترازنامه ای صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان کشور و ورود شرکای جدید، هم در عرصه تولید و هم حوزه تجارت به منظور کاهش قیمت تمام شده و پوشش مخاطرات موجود در شرایط امروزی، از جمله عواملی بوده است که تشکیل فدراسیون بذر کشور را اجتناب ناپذیرنموده به علاوه اینکه بنا به تاکید وزیر محترم جهاد کشاورزی مبنی بر سازماندهی تشکل فراگیر و ملی در حوزه تولید، تأمین و توزیع بذر برای ایجاد ساز و کارهای حقوقی جهت پیگیری مطالبات تخصصی فعالان این حوزه و اتخاذ سیاست‌های مشترک و همصدایی این تشکل‌ها در شرایط تحریم، با مشارکت کلیه ذیمدخلان و ذینفعان بمنظور هم افزایی و تمرکز قوا در جهت نیل به توسعه پایدار این صنعت، شکل گیری این نهاد را توجیه پذیر نموده است. 


منبع: دفتر ساماندهی صنوف و تشکلهای مردم نهاد- روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران




نظرات() 

تاریخ:پنجشنبه 10 مرداد 1398-10:37 ق.ظ

شکیل شورای ملی تشکلهای کشاورزی کشور می بایست به تعمیق و همگرایی هرچه بیشتر مطالبات و چانه زنی های تشکل ها منجر شود



اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و شبکه های تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی می‌بایست به چشم انداز واحدی در راستای نیل به اهداف و جایگاه آرمانی خود دست یابند.

معاون وزیر و رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در اولین نشست رسمی شورای هماهنگی اتحادیه‌ها و تشکل‌های روستایی و کشاورزی با بیان این مطلب افزود:با توجه به جنس مطالبات و همگرایی ذاتی میان اهالی بخش کشاورزی و جامعه روستایی، اتحادیه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد بایستی بتوانند مأموریت های مشترکی را در سپهر فعالیت های پیش روی مربوط به تشکل‌ها تدارک دیده تا به بهترین عملکرد و نتایج در برابر کاستی های بنیادین و مشترک بخش نایل شوند. 

دکتر حسین شیرزاد با تاکید بر اینکه مسائل کشاورزی کشور نیاز به هم افزایی بیشتر تشکل ها در شرایط تحریم دارد، اظهار داشت: تشکیل شورای ملی تشکلهای کشاورزی کشور می بایست به تعمیق و همگرایی هرچه بیشتر مطالبات و چانه زنی های تشکل ها منجر شود.

وی با بیان اینکه چرخش سرمایه در شبکه تعاونی ها و تشکل ها بدون وجود "اعتماد تعمیم یافته" منجر به خلق ثروت نخواهد شد تاکید کرد: با ایجاد صدای واحد و مشترک و تجمیع سرمایه ها و منابع پراکنده می توان به رفع موارد متعددی از نارسایی‌های عمده و مزمن درون بخشی و فرابخشی به خصوص در حوزه خلق ثروت دست یافت، جامعه کشاورزی ما برای مقابله با چالش هایی همچون عدم توازن، ضعف اعتماد تعمیم یافته و ورود قدرتمند به فضای تجاری و اقتصادی کشور، پیش از هرچیز نیازمند شکل‌گیری فضای یکپارچه و متکامل جمعی است.



تنظیم از منبع: روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران




نظرات() 

تاریخ:یکشنبه 6 مرداد 1398-11:45 ق.ظ

ساختار جدید نظام نظام صنفی کشاورزی؛ایجاد روحیه امید، اطمینان و پایداری تولید در جامعه روستایی و کشاورزی


* متن سخنرانی دکتر شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران در جلسه افتتاحیه دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران  


خیر مقدم می گویم خدمت نمایندگان محترم دستگاه های اجرایی و اعضای محترم نظام صنفی کشاورزی کشور و همچنین اصحاب جراید و مطبوعات و خبرنگاران محترم که افتتاحیه اولین دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران را پوشش می دهند.

کدگذاری بین المللی 350 شغل کشاورزی

مفتخرم از اینکه حضور بیش از یک دهه از فعالیت نظام صنفی بخش کشاورزی را که به شناسایی، احصا و کدگذاری بیش از 350 شغل در بخش کشاورزی بر مبنای کدگذاری بین المللی انجام شده است از طریق شکل گیری نظام صنفی کشاورزی و از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تعاملات مستمر با بخش های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی برای اولین بار موفق شد بیش از 350 شغل در بخش کشاورزی را شناسایی و  کدگذاری بین المللی کند و برای اولین بار در طول دولت های چه قبل و چه بعد انقلاب، نظام صنفی بخش کشاورزی توانسته است که برای اولین بار هویت مستقل نظام صنفی و بخش کشاورزی را قوام و تعالی ببخشد.

کمک به بهسازی واحدهای تولیدی

در حال حاضر بیش از یک میلیون بهره بردار و تولیدکننده بخش کشاورزی به عضویت نظام صنفی کشاورزی کل کشور درآمده اند و هویت دار شدند. همچنین بیش از 950 هزار فقره پروانه فعالیت برای اعضای نظام صنفی بخش کشاورزی صادر شده است. تعداد 413 نظام صنفی در سطح شهرستان های کشور فعالیت دارند و حضور ممتدشان در عرصه های تولید بخش کشاورزی کشور به مدرن سازی، نوسازی و بهسازی واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی کمک کرده است.

صدای گویا و وجدان بیدار بخش کشاورزی

تشکیل شدن 32 نظام صنفی کشاورزی در حوزه های استانی از برکات حضور یک دهه تشکیل نظام صنفی در کشور است. در کنار حقوقی که تشکیل نظام صنفی کشاورزی برای اعضایش مترتب داشته است، امتیازاتی را هم به عنوان صدای گویا و وجدان بیدار بخش کشاورزی برای جامعه کشاورزی کشور به ارمغان آورده است. برخوردار شدن اعضای نظام صنفی از طیف وسیعی از معافیت های مالیاتی و تخفیف ها در حوزه حامل های انرژی و سایر بخش ها، گستره پوشش معافیت بیمه کارفرمایی تامین اجتماعی برای حوزه های مختلف بخش کشاورزی هم اکنون تبلور گسترده تری یافته است. در حال حاضر عضویت نمایندگان نظام صنفی کشاورزی در سطح استانی و شهرستانی در شوراها و کارگروه های مرتبط با کشاورزی از جمله شوراهای آب و کشاورزی را نیز داریم که تبلور فعالیت نظام های صنفی کشاورزی در سطح کشور است.

نظام صنفی در کنار شورای عالی تشکل های بخش کشاورزی

نظام صنفی کشاورزی صدای واحد بخش کشاورزی است و در کنار شورای عالی تشکل های بخش کشاورزی می تواند به صدای گسترده تر جامعه تولیدکنندگان بخش کشاورزی منجر شود و تاثیرگذاری بیشتری بر قیمت گذاری نهاده ها و روند زنجیره های تولید در بخش کشاورزی و خدمات و ایجاد یک پایگاه یا پلتفورم مستقل برای پیگیری مطالبات جامعه کشاورزی در دست داشته باشد.

ایجاد جایگاه نظارتی مناسب به دنبال اصلاح ساختار

من این امید را دارم که اصلاح ساختار مدیریتی نظام صنفی و تخصصی محور نمودن سازمان های کارِ نظام صنفی بتواند جایگاه نظارتی مناسبی هم در درون و هم در بیرون بخش نظام صنفی به وجود بیاورد. نظام صنفی در کنار سایر فعالیت هایش یک هویت مستقلی برای مطالبات بخش کشاورزی ما تدارک دیده است. برای اولین بار این امکان را می تواند فراهم بیاورد که جهت قابل ردّ یابی شدن تولید در بخش کشاورزی به استانداردهای بالاتر و متعالی تر تولید در بخش کشاورزی، کمک شایانی بکند

طلیعه امیدبخش برای مصرف کنندگان محصولات کشاورزی

صدور مجوزهای پروانه فعالیت نظام صنفی کشاورزی به شناسایی تولیدکنندگان، زارعین و بهره برداران کمک بسزایی خواهد کرد ضمن اینکه نشان خواهد داد کدام محصول توسط چه کسی در کدام پهنه کشاورزی و با چه استانداردی به جامعه مصرف کنندگان کلان شهرها و شهرهای کوچکتر ما در اقصی نقاط کشور می خواهد عرضه شود و برای اولین بار مساله غذا در حوزه امنیت غذایی و سلامت غذایی بطور مستمر و به موازات همدیگر هم در حال پیگیری است و این طلیعه آتی و بسیار امید بخشی برای مصرف کنندگان کلان شهرهای مواد غذایی و تولیدات کشاورزی ما است که با یقین کامل و علم به اینکه این محصولات از سلامت کامل برخوردارند بتوانند در فضای زنجیره تولید و مصرف نقش بازی کنند.

دستور کار برنامه ریزان، سیاستگذاران و مسئولین کشور

تعداد 413 نظام صنفی کشاورزی به عنوان نهادسازی در بخش کشاورزی در سطوح شهرستانی کشور تشکیل شده و هم کنون فعال است و 32 نظام صنفی استانی بر این تعداد نظام صنفی شهرستان نظارت می کنند. امیدواریم که گستره پوشش نظام صنفی کشاورزی کشور در ماه های آتی و به برکت حضور مستمر نظام صنفی پرقدرت در بخش کشاورزی به حدود 5/1 میلیون نفر پوشش در سه ماه آتی نائل آید و جامعه کشاورزی و بخش کشاورزی ما با علم به اینکه حقوق و امتیازاتش در دستور کار برنامه ریزان، سیاستگذاران و مسئولین کشور قرار گرفته است بتواند حیات نوینی را در زنجیره های تولید بخش کشاورزی ایفا کند.

همسویی بیشتر ساختار نظام صنفی کشور با سیاست های بخش کشاورزی

تبریک می گویم که با اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی همسویی بیشتری در ساختار نظام صنفی کشور با سیاست های بخش در حال پیگیری است. تسهیل بیشتر در انجام امور و پیگیری وظایف با همت نظام صنفی کشور قطعاً با رونق بیشتری دنبال می شود و شفاف سازی بیشتری بر مناسبات مالی و حقوقی و تولیدی بخش کشاورزی صورت می گیرد و همه اینها کمک می کند که به حضور نظام صنفی اعتقاد راسخ داشته باشیم  و از این طریق صدای کشاورزان ما و پیگیری مطالبات جامعه کشاورزی در دو مساله امنیت غذایی، سلامت غذایی و به دنبال آن رونق تولید در گام دوم فصل نوین فعالیت های کشاورزی کشور منجر خواهد شد.

راهبرد اصلی، نهادسازی و جبران خلاء تاریخی

میزان محصولات تولیدی کشاورزی ما در سال 1392 ، 97 میلیون تن بوده است. اکنون حجم کل تولیدات بخش کشاورزی 125 میلیون تن می باشد. ارزش کل تولیدات بخش کشاورزی حدود 300 هزار میلیارد تومان است و یک سوم شاغلین کشور که در بخش کشاورزی که به طور مستقیم فعالیت دارند. هم اکنون بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شاغل مستقیم در بخش کشاورزی حضور دارند. ما در حال تجربه کردن رشد 4 درصدی در بخش کشاورزی هستیم. اما همواره در حوزه کشاورزی یک تأخر یا افتادگی نهادی داشته ایم  که در صورت عضویت کشاورزان در نظام صنفی کشاورزی می‌توانند به عنوان بزرگ ترین خانواده در بین  نظام های صنفی در کشور قلمداد شوند.

همواره در بخش کشاورزی تأخیر یا عقب‌افتادگی نهادی داشته ایم و این تأخیر و عقب ماندگی نهادی نئجب شده است تاسیسات و زیرساخت های حقوقی لازم برای بخش کشاورزی بطور کامل به منصه ظهور نرسند. راهبرد نظام صنفی کشاورزی است که این تاخر و عقب افتادگی حقوقی در بخش کشاورزی را جبران کند و صدای بیدار و وجدان بخش کشاورزی ما در حوزه نهاد سازی درکنار سایر زنجیره های تولید باشد. تصحیح، تدوین و مقررات داخلی که ناظر بر تشکیل هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی است در واقع حاکم بر این مناسبات درونی و بیرونی آنهاست که نظارت می کند تا به نحوی  کنترل شده و با یک مهندسی واقع بینانه تری امور به پیش برود.

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بر اساس وظیفه اصلی خود مبنی بر تشویق، تقویت و توسعه نهادهای سازی بخش کشاورزی توانسته است که در کنار نظام صنفی کشور هر چند با کمک های اندک صورت گرفته، این نهادسازی را در حوزه های متعالی تر آن از جمله حوزه های نظارتی، ارزیابی، ارزشیابی و تعاملی  در گستره و پوشش افزون تر نظام صنفی بر آحاد جامعه کشاورزی به سرانجام برساند. راهبرد اصلی آن است که این عقب افتادگی نهادی را با ایجاد نهادسازی جدید و زیرساخت های حقوقی جدید جبران نموده و همه ذی نفعان و ذی مدخلان حوزه کشاورزی را در یک دینامیسم درونی و یک پوشش پایدار، به جمعی از فعالین پرقدرت و با صدای بخش کشاورزی نزدیک کند. آن چیزی که در بخش کشاورزی مدت ها مغفول مانده بود، یک صدای واحدی بود که اگر نظام صنفی کشاورزی بتواند با طنین بلندتری خودش را اثبات کند می تواند به بهبود مناسبات تولید، امنیت غذایی، سلامت غذایی و فعالیت های تجاری زنجیره تولید کمک های شایانی کند.

ایجاد روحیه امید، اطمینان و پایداری تولید در جامعه روستایی و کشاورزی کشور

معتقدیم که توسعه کشاورزی از توسعه روستایی جدا نیست. نظام صنفی کشاورزی تاکنون که یک دهه فعالیت کرده است، امیدواری های بسیاری را در جامعه روستایی و جامعه کشاورزی فراهم آورده است.این تزریق امید به جامعه روستایی ما می تواند در زنجیره های تولید و توزیع و مصرف بخش امنیت، اطمینان و روحیه پایداری را تقویت کند و زیر ساخت های محکمی برای اقتصاد مقاومتی در سالیان آتی بوجود آورد.

 

تهیه و تنظیم: پایگاه اطلاع رسانی تشکل ها و صنوف کشاورزی




نظرات() 

تاریخ:شنبه 5 مرداد 1398-10:41 ق.ظ

گزارش اجمالی تشکیل دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران


مقدمه

یکی از اقدامات مهم در اجرای اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی تشکیل "دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران" به استناد ماده ۱۱ آن می باشد. ترکیب اعضای این هیأت نشان می دهد این تشکیلات مجموعه ای فراوزارتی می باشد و ضمن داشتن نقش های نظارتی و برنامه ای وجود آن اعتبار و استحکام قابل توجهی به ساختارهای ایجاد شده در نظام صنفی کشاورزی از جمله اتحادیه های صنفی و اتاق های اصناف می بخشد. این ساختار مهم در سطح ملی تحت عنوان "هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران" و در سطوح شهرستان تحت عنوان "کمیسیون نظارت برا اصناف کشاورزی شهرستان" شکل می گیرد.

به استناد ماده۱۱ اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاروزی "هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران" در وزارت جهادکشاورزی و کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان در مدیریتهای جهادکشاورزی شهرستانها مستقر می شوند.

بر اساس ماده ۱۱ آیین نامه اعضای هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران عبارتند از: وزیر جهاد کشاورزی(رئیس)، وزیر کشور، وزیر دادگستری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، وزیر کار و رفاه اجتماعی، وزیر نیرو، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سایر وزرا حسب دستور جلسه، هیئت رئیسه اتاق اصناف کشاورزی ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رئیس اتاق اصناف ایران

ترکیب اعضا در کمیسیون نظارت شهرستان مرکز استان بالاترین مقامات استان و در سایر شهرستانهای استان بالاترین مقامات شهرستان متناظر با ترکیب هیأت عالی نظارت می باشند.

وظایف کلی هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران نیز به استناد ماده۱۲ آیین نامه به شرح زیر مصوب شده است:

الف- تصویب دستورالعمل‌ نظارت‌ بر حسن‌ انجام‌ وظایف‌ قانونی‌ و ایجاد هماهنگی‌ بین کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و نظارت‌ بر فعالیت‌ آنها در حدود مفاد این‌ آیین نامه.

ب‌- رسیدگی‌ به‌ اختلافات‌ بین‌ کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان¬ها، اتاق اصناف کشاورزی شهرستان¬ها و اتاق اصناف کشاورزی ایران و اتخاذ تصمیم لازم.

ج- رسیدگی و ابطال‌ انتخابات‌ و یا عزل‌ اعضای هیئت‌ مدیره اتحادیه¬های صنفی کشاورزی و هیئت رئیسه اتاق اصناف کشاورزی شهرستان¬ها به‌ پیشنهاد کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی ‌ شهرستان در صورت وجود جهات ابطال یا عزل مطابق ضوابط مربوطه.

د- رسیدگی و ابطال انتخابات و یا عزل اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف کشاورزی ایران در صورت وجود جهات ابطال یا عزل مطابق ضوابط مربوطه.

هـ - رسیدگی‌ به‌ بودجه‌، ترازنامه‌ و صورت¬های مالی‌ اتاق اصناف کشاورزی ایران و تصویب ‌آنها پس از استماع گزارش بازرس.

و- سایر مواردی‌ که‌ به‌ موجب‌ این‌ آیین نامه به‌ هیئت مذکور محول‌ شده ‌است‌.

 

به منظور تحقق و اجرای وظایف فوق در سطح ملی "دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران" و در سطح شهرستانها دبیرخانه کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان تشکیل می شود.

در سطح ملی برای شکل گیری و استقرار دبیرخانه هیأت عالی نظارت که "رکن اجرایی" هیأت می باشد در اولین اقدام با حکم وزیر جهادکشاورزی و رئیس هیأت عالی نظارت "دبیر هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران"منصوب شدند و بر این اساس تشکیل دبیرخانه هیأت عالی نظارت روند اجرایی یافت.

 

تشکیل دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران

بر اساس تبصره۲ ماده۱۱ آیین نامه دبیرخانه هیأت عالی نظارت می بایست در وزارت جهادکشاورزی مستقر شود و بنا به وظیفه مندی سازمان مرکزی تعاون روستایی در این زمینه علیرغم آنکه هیچ گونه اعتباری برای تجهیز و راه اندازی دبیرخانه مذکور در نظر گرفته نشده است اما این سازمان تلاش کرد از محل منابع داخلی سازمان و با صرفه جویی در هزینه های جاری این دبیرخانه را تا حد امکان تجهیز و راه اندازی نماید. اگرچه برای امور مهم دیگر مرتبط با اجرای اصلاحیه مورد اشاره از جمله تجهیز و راه اندازی کمیسیونهای نظارت شهرستان، ایجاد پایگاه اطلاع رسانی، استفاده از خدمات مشاوره ای در بررسی اساسنامه ها و دستورالعمل های مورد بررسی در دبیرخانه و اجرای برنامه های آموزشی نیاز به تأمین اعتبار می باشد.

 

تشکیل کمیسیون هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران

با توجه به لزوم بررسی اولیه موارد دستور جلسات هیأت عالی نظارت و همچنین وفق آنچه در نظام صنفی خدمات و بازرگانی اجرا می شود، با درخواست وزیر محترم جهادکشاورزی بعنوان رئیس هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران از مقامات عالی دستگاههای عضو هیأت خواسته شد تا نمایندگان تام الاختیار خود را معرفی نمایند. این نمایندگان معرفی شدند و اولین جلسه آنها نیز در مورخ ۱۰/۴/۹۸ تشکیل شد و ضمن تشریح ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی مسیر و روند فعالیتها و اقدامات دبیرخانه تبیین و تشریح شد. برگزاری این جلسه با حضور اصحاب رسانه و صدا و سیما با این هدف اطلاع رسانی لازم برای تنویر افکار عمومی و زمینه سازی برای استقرار ساختار جدید نظام صنفی نیز بود. در حال حاضر بررسی و نهایی کردن مستندات اجرای اصلاحیه آیین نامه در برنامه برگزاری جلسات بعدی این کمیسیون قرار دارد که به محض ارائه بر اساس گردشکار مشخص شده اقدام می شود.

 

تدوین اساسنامه ها و دستورالعملهای اجرایی اصلاحیه آیین نامه

برای اجرای اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی تدوین سه اساسنامه و حداقل ۱۲ دستورالعمل نیاز است. عمده تهیه و تدوین این موارد به وزارت جهادکشاورزی (سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، دفتر ساماندهی صنوف و تشکلهای مردم نهاد) محول شده است که با همکاری نظام صنفی کشاورزی، دفاتر و مراکز ذیربط وزارتخانه از جمله حقوقی، نوسازی و تحول اداری و سایر دفاتر تخصصی موظف است این امر را به انجام برساند.

طبق مفاد آیین نامه بیشتر اساسنامه ها و دستورالعمل های مورد اشاره بعد از تهیه به دبیرخانه هیأت عالی نظارت ارسال می شوند تا به تصویب این هیأت برسند، بعد از آن موارد تصویب شده این هیأت با امضای وزیر جهادکشاورزی برای اجرا ابلاغ می شوند.

 

برنامه های آتی دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران

برنامه دبیرخانه هیأت عالی نظارت در شش ماه آینده بررسی و نهایی کردن اساسنامه ها و دستورالعمل های ارائه شده واحدهای مسئول که در اصلاحیه آیین نامه موظف به تهیه و تدوین آنها می باشند با حضور نمایندگان تام الاختیار معرفی شده توسط دستگاهها می باشد. بعد از آن تشکیل جلسه هیأت عالی نظارت برای تصویب اساسنامه ها و دستورالعمل های نهایی شده در برنامه کاری دبیرخانه هیأت می باشد.

علاوه بر آن تنظیم گردشکارهای انجام هر یک از وظایف مصوب هیأت عالی نظارت از برنامه های در دست اقدام دبیرخانه آن می باشد.

بررسی نحوه راه اندازی کمیسیونهای نظارت شهرستانها، تعیین تکلیف محل استقرار دبیرخانه این کمیسیونها و تعیین وظایف دستگاههای عضو آنها در سطوح شهرستانی از اقدامات در دست پیگیری دبیرخانه می باشد.


منبع: گزارش دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران




نظرات() 

تاریخ:جمعه 4 مرداد 1398-03:23 ب.ظ

نظام صنفی کشاورزی؛ گذشته، حال، آینده ✍️یادداشتی از دکتر حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی




رویکردهای مشارکتی بخش کشاورزی با قالبهای سنتی در فرآیند تحولات اجتماعی، اقتصادی کشور طی چند دهه اخیر دستخوش تحول جدی شده اند. امروزه شاهد ظهور انواع تشکلهای صنفی هستیم. این تشکل ها به عنوان گونه‌ای از ساختارهای غیردولتی و نمادی از نهادهای مردمی و مدنی جایگاه مهمی را در جوامع توسعه یافته به خود اختصاص داده‌اند. توسعه و استقرار تشکل های صنفی را می توان بعنوان عاملی مهم بمنظور جهت دهی و ایجاد بستر های مناسب برای مشارکت فعال افراد صنفی کشاورزی در ایفای نقشهای محوله به آنان محسوب نمود.این گونه نهاد های اجتماعی با ماهیت غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی، تولید کنندگان وبهره برداران بخش کشاورزی را تحت پوشش قرار می دهند و بنا به ماهیت فراگیری و عمومی بودن، می توانند نقش و تأثیر قابل توجهی در روند توسعه بخش کشاورزی ایفا نمایند.

گرچه سابقه وجود و فعالیت این‌گونه سازمان‌ها در ایران از قدمت طولانی برخوردار است و بعضی از این سازمان‌ها در برهه‌ای از زمان توانسته‌اند در دفاع از منافع صنفی و حرفه‌ای خود بسیار مؤثر و مفید ظاهر شوند، ولی متاسفانه به دلایل گوناگون تشکل‌های اقتصادی به طور عام و تشکل‌های صنفی بطور خاص بشکل کارآ و مستمر فعال نبوده و همچنین در نیم قرن اخیر اصناف عموماً در مراکز شهری متشکل شده و فعالیت‌های غیرکشاورزی را شامل نمی‌شدند. در واقع بخش کشاورزی به‌رغم سهم عمده‌ای که در تولید ناخالص ملی و ارزش افزوده کشور داشت، فاقد تشکل صنفی یا مقررات نظام صنفی خاص بود. در این راستا توسعه و استقرار نظام صنفی کشاورزی بعنوان عاملی برای جهت دهی و ایجاد بستر های مناسب مشارکت افراد صنفی در جهت حفظ حقوق شاغلین بخش کشاورزی ساماندهی گردید.نظام صنفی کشاورزی بعنوان یک نهاد اجتماعی و صنفی در راستای دفاع از حقوق و منافع صنفی کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و هویت بخشی به شاغلین و مشاغل ،حضور در مجامع سیاستگذار، تصمیم ساز و تصمیم گیر مرتبط با بخش کشاورزی ،ایجاد تعامل با دستگاهها، سازمانها ونهاد های مرتبط برای توسعه کمی وکیفی و بهبود شرایط تولید، تنظیم بازارهای فروش، صادرات و واردات محصولات و نهاده ها، تعیین نرخ محصولات، فرآورده ها، نهاده ها و خدمات بخش کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل گردید....

متن کامل یادداشت را اینجا بخوانیم



ادامه مطلب


نظرات() 

تاریخ:سه شنبه 1 مرداد 1398-08:20 ق.ظ

برنامه های دفتر ساماندهی صنوف و تشکلهای مردم نهاد برای اجرای اصلاحیه آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی



مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد، سیاست ها و برنامه های این دفتر در سال 1398 در ذیل برنامه تحول حوزه تشکل ها و نظام صنفی کشاورزی و بویژه در زمینه فراهم نمودن زمینه استقرار اصلاحیه آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی در راستای سیاست های راهبردی سازمان مرکزی تعاون روستایی جهت پیگیری و برنامه ریزی اجرایی تحقق آنها از سوی ستاد و واحدهای استانی را تشریح کرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تشکل ها و صنوف کشاورزی، مسعود عدل طلب گفت: وزارت جهاد كشاورزی در چارچوب مقررات و اسناد بالادستی مكلف گردیده است تا نسبت به سازماندهی كشاورزان در قالب تشكل های متناسب و مورد نیاز بخش، سازماندهی و حمایت لازم را انجام دهد. در این راستا وظیفه ذاتی دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد، سازماندهی تولیدكنندگان و بهره برداران بخش كشاورزی در قالب صنوف و تشكل های کشاورزی است تا آنها در قالب تشكل های حرفه ای از لحاظ شغلی سازماندهی و حمایت شوند.

وی در خصوص برنامه های متمرکز دفتر مربوطه در سال جاری اظهار داشت: فراهم نمودن زمینه استقرار اصلاحیه آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی مصوب هیات دولت، محور برنامه های مورد تاکید در ستاد می باشد که اهتمام و پیگیری ها برای تحقق اجرای این اصلاحیه توسط واحدهای استانی را می طلبد. هم اکنون به موازات برگزاری جلسات مستمر کارگروه اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی و به دنبال آن تشکیل دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و برگزاری جلسات این دبیرخانه با نمایندگان وزارتخانه ها، تدوین اساسنامه های اتحادیه های صنفی کشاورزی، اتاق های اصناف کشاورزی شهرستان و ایران، تدوین دستورالعمل های اجرایی استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و دبیرخانه هیات عالی نظارت و کمیسیون های نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان مورد پیگیری است.

مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد در تشریح سیاست های مورد تاکید دفتر افزود: تسهیل در فرآیند صدور مجوز و ثبت انجمن ها و فدراسیون های تخصصی و محصولی، بازمهندسی و ساماندهی خبرگان کشاورزی متشکل از نمونه های بخش کشاورزی، فراهم سازی شرایط مناسب برای توسعه تعامل تشکل ها و صنوف با دستگاه های دولتی و غیردولتی، تلاش برای توانمند سازی واصلاح ساختار نیروی انسانی حوزه تشکل ها در سطوح صف و ستاد و استفاده از ظرفیت های حقوقی و قانونی برای تأمین منابع مالی و برای توسعه فعالیتها از جمله سیاست های مورد تاکید و پیگیری برای سال جاری می باشند.

عدل طلب در باره برنامه های متمرکز سال جاری دفتر نهاد نیز افزود: تدوین اساسنامه های اتحادیه های صنفی کشاورزی، اتاق های اصناف کشاورزی شهرستان و ایران تدوین دوازده دستورالعمل اجرایی استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی از جمله برنامه های متمرکز سال 1398 این دفتر می باشند.

وی در پایان دیگر برنامه های دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد را این چنین برشمرد: نظارت و ارزیابی مستمر پروژه ها و فعالیت های اجرایی دفتر در سطح استان ها، تدوین دستورالعمل صدور مجوز انجمنهای صنفی تخصصی و محصولی، تحلیل وضع موجود و برنامه های تحولی حوزه تشکلها و صنوف کشاورزی، برگزاری گردهمایی های کارگزاران امور تشکل های استانها برای توجیه وتبیین اصلاحیه آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی وتوسعه وتقویت تشکل خبرگان کشاورزی وهماهنگی وحمایتی در دستور کار این دفتر قرار دارد.




نظرات()